Globaliseringen av VFX’s.

English version here.

VFX och postproduktions branschen genomgår stora förändringar. Vissa har kanske uppmärksammat de grönklädda demonstranterna utanför Oscarsgalan de senaste åren och de chromagröna rutorna som används som profilbilder på Facebook. Det hela handlar om en förändring i VFX-branschen. Konkurrensen har hårdnat till den grad att alla Oscarvinnare för “best visual-FX” de senaste åren har gått i konkurs. Många av dem innan de ens hunnit ta emot sina statyetter. Orsaken till konkurserna och det hårda läget anses vara en trend där statliga skattesubventioner för filmproduktion har fått filmindustrin att i allt större utsträckning migrera sina projekt. De stora VFX-bolagen har haft svårt att parera för skattesubventionerna. Det leder till ekonomiska bekymmer med stora konkurser och massuppsägningar som följd. Vi ser uppsagda VFX-arbetarna som klär sig i grönt och protesterar utanför Oscarsgalan. Eller visar sitt missnöje med gröna rutor som profilbilder på Facebook.

Digitaliseringen som branschen genomgår är ytterligare ett motiv till förändringar. Hela filmlabb bortrationaliseras. Mer eller mindre vanliga persondatorer har ersatt de extremt kostsamma superdatorerna som tidigare användes. Detta har gjort Post och VFX-branschen allt mindre beroende av kapital. Förändringen har öppnat upp möjligheter för mindre mer snabbfotade bolag. Fokus har helt enkelt skiftat ifrån kapitalintensiva investeringar till kunskap, talang och nätverk. Ett av dessa små snabbfotade bolag är Syndicate Entertainment i Stockholm som är ett av de absolut minsta VFX-husen i Stan. Men med sin litenhet till trots, eller tack vare, lyckas de ro hem olika högprestigeprojekt från världens alla hörn.

-“Digitaliseringen har inte bara sänkt kostnaderna. Den har även gjort det möjligt för filmprojekt att spridas över kontinenter på ett snabbt och enkelt sätt. Inom ett dygn kan ett klipp filmas i Kapstaden, färgsättas i London, retuscheras i Bombay, få specialeffekter i Stockholm för att sedan skickas till New York för godkänning. På Syndicate ser vi vår småskalighet som en fördel i dessa sammanhang. Vi är ett litet team och har lätt att adoptera nya tekniker och är oupphörligt nyfikna och öppna för nya arbetsmetoder. Sverige har extremt framgångsrika regissörer vars arbete uppmärksammas utomlands. Detta har gjort att många utländska kunder fått upp ögonen för oss kontaktar oss för olika samarbeten.” Säger Björn Benckert, Creative Lead på Syndicate.

Syndicate ser positivt på den digitala revolutionen. Under det senaste året har bolaget varit runt på inspelningar och gjort postproduktion för projekt från världens alla kontinenter. Ibland tillsammans med en svensk regissör, men en hel del projekt har gjorts för byråer och produktionsbolag som Syndicate faktiskt aldrig har träffat “IRL”.

Här är några exempel på Syndicate’s utlandsprojekt:

Johnnie Walker – Black Label / Dir: Johan Renck ProdCo: Reset NY. Agency Publicist NY.
BeeLine – Pterodactyl /Dir: Filip Engström, ProdCo:  Bazelevs Films Moscow.
Peptobismal – Goatboy / Dir: Sam Host, ProdCo: Sweetshop NZ. Agency Publicist NY.
Lifebouy – Sneeze Freeze / Dir: Eric Hillenbrand, ProdCo: Bakery films Bombay.  Agency JWT Singapore.
Heizen Mit Öl / ProdCo: OnFilm Zürich.  Agency RufLanz Switzerland.
Juhayna – Mix Man / Dir: Didier Poiraud, ProdCo: Silvergreen Cairo. Agency: Mi7 Egypt.
Jaquet droz – Watches / Creative digitial agency: Ireel Paris.

Björn fortsätter: -“En del av våra utländska kunder kommer till Stockholm och sitter med när vi arbetar, men merparten föredrar att följa processen via nätet. Jag tror att en stor anledning till att så många producenter och kreatörer föredrar att jobba globalt är att de faktiskt slipper sitta och titta på när färgen torkar. Det finns också ett flertal fördelar och tid att vinna när man arbetar över tidzonerna. Sen är det givetvis otroligt roligt att de väljer att skicka sina projekt till oss. Särskilt med tanke på att de själva kanske sitter i NyaZeeland, Los Angeles eller liknade och då helt klart har en massa andra alternativ att välja på som ligger närmare till hands.”

Med hjälp av Skype, Live video feeds och dagens billiga flygbiljetter har lilla Syndicate i Stockholm hittat en nisch där de kan sitta i en stad inte allt för långt ifrån polcirkeln och utmana världens VFX giganter.

Anetka Zakrzewska
Managing Director